maanantai 17. helmikuuta 2014

Henkistä kasvua



Kuten olen aiemminkin kirjoittanut joissain postauksissa, mieli on merkittävä vaikuttaja tässäkin lajissa. Mielen hallinta korostuu erityisesti dieetillä, silloin kun keholta ja psyykeltä vaaditaan paljon.

Yksi tärkeitä elementtejä tavoitteiden saavuttamiseksi on itsevarmuus, usko omaan tekemiseensä, positiivinen ja kannustava mielikuva lopputuloksesta. Tämä on itselleni välillä haastava osa, olen niin itsekriittinen, että etenen helposti negatiivisten kannustimien kautta omalla kohdallani, sen sijaan, että olisin pehmeämpi itselleni ja antaisin tunnustusta tekemästäni työstä.
En koskaan vaatisi keneltäkään asiakkaalta niin paljon kuin vaadin itseltäni, en asettaisi rimaa suoritustason suhteen niin korkealle. En voisi kuvitella valmentavani ketään muuta niin tiukalla otteella, kuin millä vien itseäni eteenpäin...sallin itseäni kohtaan kovaa sisäistä kielenkäyttöä, ja totta kai kun itse tiedän vielä omat heikkouteni, osaan tarttua niihin myös tässä sisäisessä dialogissa...



Toki itseään kohtaan on helpompi olla tiukka, kun tuntee kehonsa ja uskaltaa pistää sen koville. Fyysisesti kestänkin paljon, enkä epäile jaksamistani suoritteiden suhteen, kunhan mentaalisesti saisi kevennettyä. En ole mitenkään erityisen stressiherkkä, mutta kyllä viime aikoina univaje ja kiire ovat vaikuttaneet jo fyysisesti...

Tämän tiedostaen olenkin päättäväisesti aikatauluttanut omaa aikaa rentoutumiselle, pysähtymiselle. Olen tehnyt viime aikoina muutamia suuria muutoksia, päättänyt asioita jotka on ollut tarpeen kohdata, ja olo onkin nyt kevyempi. Muun muassa kilpailuvalmistautuminen meni kokonaan uusiksi, mutta se oli tarpeen, ja nyt on yksi huoli vähemmän ja toivon kehonkin reagoivan nyt positiivisesti stressin vähennytyä kun päätökset ovat takanapäin.

Olen viimeisten vuosien ajan ollut enenevissä määrin kiinnostunut mentaalivalmennuksesta, itseni kehittämisestä henkisesti, ja tämä puoli nostaa päätään koko ajan vahvemmin. Minulle on aina ollut tärkeämpää fyysisen ulkomuodon sijaan sisäinen puoli ihmisissä, ja myös omalla kohdallani henkinen kasvu onkin tärkeimpiä arvoja tällä hetkellä...

Pyrin elämään tietoisesti enemmän tunteella, herkistellen, tunnustellen. Toivon kykeneväni antamaan läheisimmilleni enemmän. Toivon myös pystyväni kannustamaan itseäni rohkeammin. Tavoitteena heittäytyä enemmän, epäröidä vähemmän. Pyrin ottamaan arjesta enemmän irti, priorisoimaan niitä minulle oikeasti tärkeitä elämän osa-alueita. Keskityn pitämään itsestäni huolta, tekemään enemmän asioita, jotka tuottavat iloa ja onnistumisen elämyksiä. Nostamaan tietoisesti ajatusmalleissani esille asioita, joista olen kiitollinen.

Esimerkiksi urheilu, liikunta on suurimpia tyydytyksen tuojia elämässäni. Vaikken koskaan kilpailisi, treenaisin aivan samalla tavalla. Itse liikuntasuoritus on se palkitsevin osa, ei se fysiikan muokkaus tai lavalle nousu. Liikunta paras sressinpurkukeino, treenistä saa kehittymisen ja onnistumisen elämyksiä, vahvuutta henkisesti ja jaksamista arkeen fyysisesti. Olen terve, olen löytänyt lajin joka minua inspiroi ja josta nautin, liikunta tulee aina olemaan osa identiteettiäni. Tästä on syytä olla kiitollinen.

Olen onnellisessa asemassa myös siinä, että minulla työ, joka antaa poikkeuksellisen paljon ja on merkityksellistä monella tasolla. Valmennustyön kautta olen saanut monista asiakkaista sydänystäviä. Sen lisäksi, että on itse voinut olla avuksi ja työn kautta vaikuttaa muiden elämään, on moni asiakas vaikuttanut omiin ajatusmalleihini ja antanut minulle paljon.

Ystävänpäivänä tuli vuodatettua useampikin kyynel ihanien asiakkaideni vuoksi, pysähdyttyä miettimään miten onnellinen olen noista upeista ihmisistä elämässäni :)  Minulla inspiroiva, innostava työympäristö, loistavat "työtoverit", asiakkaat. Kiitos teille <3 p="">
Kun pysähtyy katsomaan elämää hieman kauempaa, on mukava huomata, kuinka se pitää sisällään paljon innostavaa, paljon mahdollisuuksia, paljon opittavaa, tilaisuuksia kasvaa ja kehittyä :) 

5 kommenttia:

  1. Juuri näin :) Mä olen kanssa nyt ihan viime aikoina laittanut oman sisäisen hyvinvointini monenkin asian edelle. Tähän mennessä en ole vielä katunut yhtäkään päätöstä / muutosta elämässäni joita olen ihan tietoisesti tehnyt, voidakseni sisäisesti paremmin. Olen näin myös kasvattanut energiavarastojani ja pystyn siis näin ollen nauttimaan ihan eri tavalla arjen haasteista :) Tsemppiä Johanna!

    VastaaPoista
  2. Juurikin näin Päivi :) Itse olen helposti sellainen ylisuorittaja, ja pistän muut helposti itseni edelle. Joutuu opettelemaan tietynlaista tervettä itsekkyyttä, tai oman itsensä priorisoimista korkeammalle.
    Itsensä tutkiskelu, se, että itsetuntemus paranee kantaa hedelmää monella eri tasolla...kun tunnen ajatusmallini, arvoni, epävarmuuteni, pystyn toimimaan rakentavammin ja palkitsevammin...Päivistä saa enemmän irti, pienistäkin asioista tulee merkityksellisempiä :)

    Oikein paljon jaksamista myös sinne Sinulle, ei paljoa dieettiä enää jäljellä ;)

    VastaaPoista
  3. Hienosti oivallettu Johanna ;) <3
    - Noora

    VastaaPoista
  4. Ihania ajatuksia Johanna <3 Olisi hurjan kivaa vaihtaa ja jakaa ajatuksia tapaamisen merkeissä. Kaikkea hyvää alkavaan kevääseen :)

    Carita Riiheläinen

    VastaaPoista
  5. Noora . <3

    Carita : olet ollut viime aikoina paljon mielessäni, pitäisi tavata kyllä <3 Jo ihan ammattisi merkeissä, ja muutenkin vaihtaa kuulumisia! Kaikkea hyvää myös sinulle, olen yhteydessä ja sovitaan treffit :)

    VastaaPoista